Sunday, September 16, 2007

ERL Interview

17 April 2006 10.30 pagi ada interview kat ERL (Express Rail Link) di KL Sentral. Company kete api yg ulang alik KLIA tuh lah. Sampai sana ada 14 org calon yg dijemput jugak lah. Seingat aku resume aku hantar tahun lepas bulan September baru sekarang dia panggil. 14 calon kali ni hebat² belaka. Pemegang degree² dan ijazah kehormat. Tak macam aku yg diploma cukup makan nih. Sesi pagi tuh kita orang buat test Math ngan BI je. Test lagi, naik cuak aku. Cuba la korang test main congkak ke, berenang kuak lentang atas lantai ke, ataupun lompat tali, kan menarik interview. Lepas waktu tengah hari tuh baru start interview ikut giliran. Tiba giliran aku masuk pulak. Ada 2 orang interview aku, Sorang nya vice president dan sorang lagi tuh manager. 30 minit jugak lah turn aku. Bila aku keluar je pesaing² aku ingat aku dah dapat keje. Keputusan tak keluar hari tuh, ini baru first interview. Second interview dia akan panggil nanti. Rasa macam nak mintak keje angkasawan negara la pulak.

Tepat seminggu lepas tuh lepas tuh aku dipanggil lagi untuk interview kedua. Kali ni dipanggil ikut kelapangan waktu orang yg interview tuh. Orang tuh pulak adalah CEO syarikat tuh. 30 minit jugak lah aku ditemu ramah dan kena kutuk sekali dlm bilik tuh. Keje ni start jam 4.30 pagi sampai 3 petang katanya dengan penuh berhemah dan tatatertib. Kalau aku datang lambat dia potong gaji, pakai tak kemas pun potong gaji, rambut panjang sikit mmg tak boleh, pendek kata semua yg boleh potong dia nak potong. Aku tanya dia berapa riban basic gaji, Encik CEO tuh cakap RM 800. Setelah dicongak-congak dan kiraan kalkulus dibuat dalam kepala aku, rasanya baik aku jual vcd haram ke ubat kuat ke, ataupun jadi bapak ayam. Lagi macho dan beretika. Korang nak tau apa keje aku mintak nih? Jual tiket kete api ataupun orang kampung aku panggil train ticketing officer. Keje yg tak perlu borak panjang dengan customer sbb mmg sehala je tempat tujunya. Dlm iklan dia dulu model² dlm tuh dressing maut segak bergaya macam James Bond. Dua minggu lepas tuh dia orang call bagi tau aku dah dapat keje tuh. Aku setuju je lah. Lepas tuh haram tak nampak muka. Bukan aku memilih keje, tapi problem nya kul 4.30 pagi tuh nak aku pegi keje dengan mender? Dengan gaji banyak tuh nak bayar duit teksi pun aku kena berhutang dengan along lagi. Baik aku dok rumah jadi mat jenin ada jugak faedahnya.

No comments: