Monday, September 17, 2007

Anis


20 May 2006 pagi tuh aku tunggu komuter dekat stesen Bank Negara, on the way nak ke rumah Adi kat Sungai Buloh. Hari ni nak kena follow mamat ni teman dia layan lap kat litar Sepang. Masa tengah kusyuk menunggu kura-kura komuter ni terserempak pulak dengan buah hati lama masa muda dulu. Sebesar-besar dunia ni boleh pulak jumpa kat sini. Kenal dia ni time aku matrikulasi tahun 1999 dulu. Umur aku baru 19 time nih. Nak jadi cerita, masa aku lepas spm dulu, aku jadi kutu sekejap. Selalu sangat keluar pegi bandar naik bas no. 60A melepak. Ada la budak ni yg aku selalu terserempak dgn aku atas bas. Comel jugak. Then lama aku tak nampak muka dia. Lepas aku masuk matrik terserempak pulak budak nih. Time tuh naik bas no 10 pulak sebab masa tu belajar kat KYPM Kota Bharu dekat Pantai Cahaya Bulan nun. Kerap sangat aku ulang alik terserempak ngan budak nih. Lama² bila dah dok cas karen je aku pun angau la jadinya. Balik hostel tido tangan atas dahi. 2 minggu turut-turut aku ponteng kelas petang pegi lepak stesen bas tunggu dia balik sekolah. Makcik kedai kopi pun dah naik jemu tgk aku minum 4-5 gelas sehari kat situ.

Dalam banyak kali jumpa tuh aku perasan jugak tahi lalat kat pipi dia nih kekadang jelas, kekadang tak berapa terang. Beg sekolah pulak kejap pakai yg katun Tweety, kejap beg hitam kosong. Pikir punya pikir, sampai bila aku nak jadi penunggu stesen bas nih, so aku tulis lah surat sekeping. Masa tuh email pun tak berapa femes lagi. Apa lagi handpon. Anak tokey balak je pakai time tuh. So satu hari tuh dengan bergetar kepala lututnya, gigi pun berpeluh, aku kuatkan jugak semangat bagi surat tuh kat dia nih. Takde la bagi kat tangan. Letak dekat beg sekolah dia pastu langkah seribu lah. Pepagi esoknya dia call aku, umpan dah mengena time tuh. aku ajak jumpa esok nya dekat bank BSN Kota Bharu. Tunggu punya tunggu datang lah dia dari arah belakang bank tuh. Aku dah senyum lebar. Tertengok pulak jalan belah kiri bank ada lagi sorang datang. Aku dah kompius, muka sama, tinggi sama, kulit pun lebih kurang. Yang mana satu dia? Atau adakah aku dah mabuk French fries yg aku telan kat McDolah tadi? At last dapat jugak aku cam, tu pun sebab dia tegur aku dulu. Anis nama dia. sorang lagi tuh kakak dia Amni. Bukan kembar, tapi beza setahun je. Baru tahu dalam masa aku dok tunggu kat stesen bas tuh yg tahi lalat jelas ni kakak dia rupanya. Mana aku tahu. Kordinat tahi lalat tu pun sama lokasi dia. Muka dua orang ni mmg sejibik sama kecuali tahi lalat dengan bulu kening je. Nak disedapkan lagi cerita, budak mula² yg aku naik bas nombor 60A tu pun orang lain. Jadi lah 3 orang muka seiras. Aku pun dah pening dah.

Lepas hari tuh start la aku berdating dengan budak nih. Biasa la zaman jiwa-jiwa remaja dulu. Mat rock pun layan jiwang jugak beb. Kalau tak Mail XPDC pun meninggal. 7 kali je aku sempat dating ngan dia nih. Lepas tuh aku kena cerai. Hukhukhuk. Tak sampai 6 bulan. Dari tahun 1999 sampai sekarang aku masih lagi teringat kat dia nih. Setahun sekali aku hantar birthday kad dengan kad raya. Nak call mmg dah tak berani sampai lah. 2 tahun lepas baru aku start call sekali sekala. Kurang² dia tahu aku ingat lagi kat dia. Nasib badan la melepas. Sampai sekarang aku menduda.

Nota : Honda 954RR si Adi tuh tergolek kat Sepang hari tuh. Bleh tgk gambar kat bawah nih. Seminggu lepas tuh si mamat ni rembat pulak Honda 1000RR, pergghh dekat 90 riban harga.

Sepang


6 comments:

inna hayati said...

tengah syok2 baca sekali kene cerai pulak...aloh cian...setianye, sampai skang anta kad bday. kad raye anta tak?? *cibuk jek*

pu3mawar said...

ni k budak yang ko cerita kan hari tu masa makan ramai2 kat pantry vads tue...mmg comey, pic besaq mesti lagi comey per...perempuan kelantan mmg comey3 kan

Anonymous said...

kepala hotak ko menduda
ko biar betul

VIRTUALMETAL said...

ko jangan la dengki ron.

Anonymous said...

Sedih pulok aku baco. Mung tok ajeng cito pong ko aku maso duk kijo kat VADS tuh? Nate hapo. Tapi nate nih tulih blog naka nok mapuh. Aku suko slok sokmo baco blog mung.

Anonymous said...

ceh.........jiwa lembut jugak rupanyer ko nie.....aku ingat jiwa keras .....