Friday, January 9, 2009

Kami Anti Rasuah

Dah lama gua tak balik kampung. Last balik pun raya puasa hujung bulan 9 hari tu. Malam ni gua bertolak balik dgn member gua Akmal. Gua dah keje straight 5 hari dgn tido tak sampai 5 jam sehari. Penat gila dah gua nak drive malam nih. Kebetulan member gua nak ikut balik boleh jugak tukar² driver. Tapi masalahnya si Akmal ni takde lesen. Dah 3-4 tahun dok apply tak dpt² jugak. Sendiri jugak yg malas pegi kelas.

Gua drive mlm tu sampai Gombak. Pastu tukar pulak bagi Akmal bwk. Bahaya bawak kete letih² ni. Betul² lepas kami bayar tol dkt Karak tu berderet kereta kaler biru tepi jalan dgn kon² warna oren tgh jalan. Aiseh JPJ buat roadblock. 7-8 bijik kete dtg pulak tuh. Ramai gila. Tak sempat lagi nak tukar driver. Dah dkt sgt. Gua suruh je member gua redah je. Sampai dkt roadblock tu dia org tak tahan tapi dia org angkat kon² tu masuk dlm keta. Mungkin sebab nak hujan. Fuuuh selamat beb.

Akmal drive sampai atas Raub. Sekali lagik ada roadblock. Tapi kali ni sempat berhenti tukar driver. Road block kali ni bukan kat tmpt biasa. Mmg tak budget road block kat sini. Masa nak start keta balik ada polis peronda pulak lalu tepi. Gua drive saje dgn muka mamai². Tapi kali ni kena tahan dok tepi. Dua² kena mintak IC.

"Sape yg bawak kete tadik?" Tanya encik polis dgn muka bengis mcm org bugis.

"Saya bawak cik." Aku balas dgn penuh konpiden.

"Gentleman lah. Mengaku je sape bawak tadik. Aku bukan nak saman pun." Tambah dia lagi.

"Yer lah yer lah cik. Dia bwk tadik. Bukan saya." Aku mengaku jugak last².

Lepas tu dia ckp kat walkie talkie dlm kete dia org. Kilo papa kilo papa apa ntah aku tak tau. Tapi gitu la bunyinya. Lepas tulis mana patut dia suruh kami blah. Fuuhh selamat lagik. Gua sambung drive sampai Gua Musang. Kali ni kita org bantai tido kejap. 4 jam 30 minit baru sedar balik. Gua drive lagik sampai sampai lepas Kuala Krai. Lagi 50km dgn Kota Bharu. Dah kira dkt dah tuh. Aku suruh lagik si Akmal bawak. Time tuh dah kul 12 tgh hari matahari terik atas kepala.

"Ni kalau ada road block tengah² panas mmg gila lah polis ni." Kata aku dgn penuh yakin kali ni.

Tak sampai 2km drive ada lagi polis kat dpn sana. Tapi kali ni lagi jauh. Kami tukar driver lagi. Tapi malang lagi. Kena tahan jugak. Kat belakang kita org mmg ada lagi polis tgh tgk. Disuruh nya kami berhenti dan turun dari kete. Suruh kami pegi dkt sorang lagi polis dgn kerusi meja kat warung dah tutup tepi jalan tuh.

"Kamu dan kamu sorang kena RM 300. Sorang takde lesen, sorang ada tapi benarkan si takde lesen ni bawak kete". Kata polis tak beruniform tu lagik. Sarjan dia org kot.

"Kira saman murah² la cik. Saman lampu brek tak nyala ke" Aku menyampuk minta diskaun.

"Hah gini lah senang. Nak tolong punya pasal bagi aku 50 hinggit." Katanya lagik dgn terang dan jelas mintak duit kopi.

"Betul cik, dari saya bagi gomen duit saman baik saya bagi cik duit 50 hinggit." Kata aku yg menambah lagi semangat polis ni nak telan duit haram.

Gua hulur je lah 50 hinggit tu. Dari 12 mlm bertolak kul 1 ptg sampai. Lagi 50km nak sampai umah kena pulak tahan. Mmg celaka betul. Takpe lah. Dgn duit kopi tu bleh la si polis tu bagi anak bini makan ke apa.


PERINGATAN : Pastikan backup driver korang ada lesen.

No comments: